Hur funkar en förbränningsmotor?

Dagens bilar har en förbränningsmotor som fungerar enligt följande princip: kolvar inuti cylindrar som rör sig upp och ner genom ett tryck skapat av bränsle och luft. Det här får hjulen att snurra och därmed bilen att röra sig.

Om du kör bil drivs den mest största sannolikhet med hjälp av en förbränningsmotor. Världen såg verkligen annorlunda ut för 100 år sedan då de flesta människor färdades med häst och vagn. Även om hjulet har funnits i omkring 5500 år så var det uppfinningen av förbränningsmotorn som verkligen revolutionerade saker – som uppfanns så sent som 1885 av den tyske ingenjören Karl Benz.

 Numera drivs bilar, flygplan, motorgräsklippare och andra maskiner av denna typ av motor. Hur fungerar egentligen denna genialiska uppfinning? Läs vidare för att få svar på denna fråga!

Förbränningsmotorer är lättare och kraftfullare än ångmotorer

En förbränningsmotor fungerar faktiskt precis som namnet antyder genom att ”brinna”, det vill säga bränslet behöver brinna inuti motorn för att fungera. Eftersom den till skillnad mot tidigare ångmotorer är lättare och kraftfullare så möjliggjorde den att bilar kunde börja masstillverkas i början 1900-talet.

Det finns två typer av förbränningsmotorer i dagens bilar, vilka är bensinmotor och dieselmotor. De är ganska lika då de båda är gjorda för att omvandla bränsle till mekanisk energi.

Kolven skapar tryck

Både bensin- och dieselmotorer skapar mekanisk energi genom kolvar som rör sig upp och ner inuti cylindrar. Eftersom dessa kolvar är kopplade till en axel kan en rotationsrörelse som behövs skapas för att snurra hjulen framåt.

Vanligtvis har en förbränningsmotor mellan fyra och åtta cylindrar med en ventil på toppen som släpper in och ut bränsle samt luft. På toppen av varje cylinder finns även ett tändstift som tänder bränslet. När motorn startas öppnas ventilen och cylindern fylls med bränsle och luft som pressar kolven mot toppen av cylindern. Kolven skapar i sin tur ett tryck genom det sammanpressade bränslet luften med stängda ventiler. När kolven inte kan pressas högre upp tänds en gnista från tändstiftet som pressar ned den igen.